Valentýn. Srdíčka všude a vděčné téma. Nechme stranou diskuse, zda svátek slavit nebo se na něj vybodnout, protože je importovaný, a vnímejme ho jako příležitost probrat téma láska. Protože, co je na tom Světě víc? A ještě to většinu dětí baví. Přinejmenším tu něžnější část 🙂
V tomto článku jsem Vám sepsala pár ověřených tipů, které jsem v průběhu let s dětmi vyzkoušela.
PŘÍBĚH, aneb nejprve si připomeňme, jak to s tím Valentýnem bylo...
Valentýn žil kdysi dávno někde v Římě, (možná i jinde na území dnešní Itálie). Nejprve to byl kluk ze zámožné rodiny, ale učil a stal se biskupem. Některé legendy říkají, že uměl zázračně uzdravovat, jiné že pomáhal lidem v lásce. Římský císař totiž nechtěl, aby se vojáci ženili. Měl strach, že by pak kvůli manželkám a vůbec celým rodinám nechtěli chodit do války. Jenže biskup Valentýn nebyl k lásce lidí hluchý a tajně zamilované oddával. Také jim prý dával květiny z biskupské zahrady. Jenže císař na to přišel a bohužel našeho Valentýna 14. února odsoudil (a nechal popravit). Později byl Valentýn svatořečen za své skutky a na jeho počest někteří lidé slaví svátek svatého Valentýna
A teď ty TIPY, aneb činnosti od jednoduchých až k těm složitějším, takže najdete inspiraci pro batolata, předškoláky i prvňáčky.
PŘEDMATEMATICKÉ SCHOPNOSTI
STÍNY/OBRYSY
Srdíčka různých velikostí vystříhaná z pěnové fólie, ale může být klidně i tvrdá čtvrtka. Pro zjednodušení jsem obkreslovala různé velikosti vykrajovátek. A pak potřebujete podložku, na které jsou všechny velikosti nakreslené. Dítě přiřazuje.
VYKRAJOVÁTKA
Porovnávání velikostí. Děti skládají od nejmenšího po největší. Nebo je skládají do sebe. (Samozřejmě pak můžete plynule přejít k vykrajování modelíny :) Pro zpestření, či prostě přidání pohybu, poschovávejte vykrajovátka po místnosti a děti nechejte hledat. Můžete pomáhat známým „přihořívá, hoří“.
SRDÍČKOVÉ ŠPACHTLE
Nálepky ve tvaru srdíček nalepené na špachtlích. Nejmenší děti porovnávají, kde je víc, kde míň, seřadí od nejmíň po nejvíc. Starší už mohou počítat, sčítat, odečítat.
TVOŘENÍ
ZÁCHODOVÁ SRDÍČKA
Srdíčka ze záchodové ruličky. Ruličku zmáčknete do požadovaného tvaru, namočíte v barvě a tiskáte. Zvládnou i úplní prcci.
BRAMBOROVÉ TISKÁNÍ
Jedna z nejjednodušších variant. Rozkrojit bramboru a srdce vykrojit vykrajovátkem na perníky. Tady na obrázku dcera razítkuje barvou na textil tašku pro babičku. Na razítkování na papír je vhodná tempera.
LEPENÍ
Tato přáníčka jsem dělala s dvouletými dětmi v dětské skupině. Děti trhaly barevné papíry a procvičovaly tak prstíky a pak je lepily halabala do přáníčka. Wau efekt vznikl vystřižením srdce na první straně, pro prťata jsem musela stříhat já, větší děti už to zvládnou samy.
SŮL NAD ZLATO
Naše hodně oblíbená technika, kterou využíváme každou chvíli. Čtvrtka se pomaluje anilinovými barvami a ještě do mokré malby se sype hrubozrnná sůl. Sůl do sebe vsakuje vlhkost a tím tvoří pěkné mapy. Tentokrát jsme ze čtvrtky nastříhali srdíčka a nalepili je na barevná přáníčka.
PASTELY A MODELÍNA
Dílo, které jste viděli, jako úvodní obrázek. Z modelíny jsme vytvarovali srdce a plochu okolo jsme zaplnili suchými pastely. Tento nápad mám z loňského skvělého srdíčkového týdne od Radky Rubešové! Pořádá jej i letos, přihlásit se můžete zde<< (Nás toto tvoření nadchlo a použili jsme jej i při dalších hrátkách a modelínu tvarovali třeba jako písmena.)
PEXESO
Tento námět pochází taktéž od Radky Rubešové. Jen jsme si jej trochu „vytunili“ a přidali k němu další aktivity. Základem je vytvořit pexeso – tzn. vystříhat si spoustu různobarevných srdíček, ta nalepit na tvrdý podklad a rozstřihnout je v půlce. Už tento základ je bezva a můžete vesele hrát vaše vlastnoručně vyrobené valentýnské pexeso
HMATOVÉ VNÍMÁNÍ
Já jsem pro srdíčka zvolila různé materiály, aby děti mohly vnímat krom barvy i povrch, jeho strukturu. A tak máme srdíčko z papíru, pěnové fólie, plsti, látky obyčejné, ale třeba také manžestru, krajky, z vlnkovaného kartonu, alobalu, bublinkové fólie…
BARVY
Porovnávali jsme odstíny barev, na pomoc jsme si vzali duhu od Grimm´s, ale využít můžete i barevné papíry na které budete jednotlivá srdíčka pokládat.
POČÍTÁNÍ
Počítání se u pexesa úplně nabízí. Přiřazovali jsme kostičky s čísly a zkoumali, kdo má víc, kdo míň.
Holky také po hře chtěly srdíčka různě kombinovat a zkoušely které materiály a barvy jim k sobě ladí.
POBYT VENKU
HLEDEJTE SRDCE
Zkuste nacházet srdíčka i tam kde by vás to nenapadlo. Prasklina ve tvaru srdíčka, kámen, skvrna na chodníku. Ale dětem půjde nejlépe hledat ty opravdová, třeba ve výlohách obchodů.
ROZDÁVEJTE SRDCE
Místo hledání můžete srdíčka i rozdávat. Namalujte srdíčkové putovní kamínky. Vhoďte nějaké to přáníčko babičce do schránky, klidně i nějaké jiné babičce než té svojí, třeba osamělé sousedce 😉 Namalujte srdíčko křídou na chodník ať rozdává radost dál.
PROCHÁZKA
Asi každé město má svá zamilovaná místa. Profláklý je Petřín, i když spíše pro tu prvomájovou procházku, ale proč ne i na Valentýna. My už léta chodíme procházku: Karlův most, Čertovka (dříve tam byly zamilované zámečky, teď už je to zakázané), Lennonova zeď a na Malé straně si zajdeme na kafčo. Chodili jsme už jako bezdětní, teď i s těma potvůrkama a je to moc hezká tradice.
V Praze je třeba i ulice Valentýnská, dříve tam stál kostel svatého Valentýna. A jeho ostatky jsou roztroušeny po světě. Tak pokud to na Vás není moc, měly by být třeba v bazilice na Vyšehradě, a relikviář bývá na Valentýna vystavován. Další kůstky jsou na Karlštejně, ve svatovítské pokladnici, nebo v katedrále sv. Víta v Olomouci. (Info z wikipedie.)
POVÍDEJTE SI
Miluju rozhovory s předškoláky na „vážná“ témata! Vždycky zírám, co z nich vypadne! Co to znamená láska? Pro koho je důležitá? Proč? Jak se projevuje?
>>Hlášky dětí z jedné „mojí třídy“ mám i na svém starém webu.<<
EMOCE
Jaké emoce může láska rozpoutat? Co cítí zamilovaný člověk? Jak se cítí, když mu ten, koho má rád někam odejde? Nebo když jsou spolu a hrají si? Když onemocní? Když mu něco provede? Když jdou spolu na výlet?Děti mohou znázorňovat pantomimou.
Považuji za důležité, aby v domácím prostředí děti věděly, že láska není nic, co by si musely zasloužit, ale je to bezpodmínečný cit, který k němu rodiče chovají. A to nejen na Valentýna 🙂
ZDRAVÁ LÁSKA K SOBĚ
Také je podle mě v dnešní době vysokých nároků důležité podporovat lásku dítěte k sobě samému. Co mám na sobě rád? V čem jsem dobrý? Co mě baví? V čem jsem naposledy překonal sám sebe? A hlavně zasloužím si lásku k sobě samému i protože prostě jsem. Když se máme opravdu rádi a známe se, můžeme mít rádi i ostatní a umět jim třeba pomoci.
Na toto téma mi přišla celkem hezká tato knížka:
POHYB
MALÍŘSKÁ PÁSKA
Vytvarujte na zem srdce z malířské pásky. Děti po něm chodí bosé a důraz klademe na pokládání nohy před nohu.
SRDCE Z TĚL
Zadejte dětem, že mají své postavy, svá těla využít k ztvárnění srdíčka. Větší děti nechte se s tím poprat, schválně na co přijdou. Malé děti můžete pošťouchnout. Ve skupině je větší legrace, ale zvládnou to i jednotlivci. My si každý den s holkama ukazujeme srdíčko přes okno ve školce ze spojených prstů 🙂
PODÁVÁNÍ
Děti rozdělíme do skupin. Děti stojí v řadě za sebou a nad hlavou si podávají kartonové srdce. Když srdce dojde na začátek, první dítě s ním běží na konec a srdce znovu podává tomu kdo je před ním. Hra končí, když se vystřídají všechny děti.
TROCHU HUDBY
Písnička která mě v souvislosti s tímto tématem hned napadla je Miluju a maluju od Neckáře z Šíleně smutné princezny >>Tady naleznete celý text i video.<< Větší děti se ji mohou naučit, menší poslouchají. Lze využít k pohybu, tanci, hře na sochy…
PRAVÁ I LEVÁ HEMISFÉRA
Letos chci prvně vyzkoušet i malování oběma rukama najednou (každá ruka maluje jedno srdíčko, takže máme pravé a levé srdce). Se svýma holkama jsme ještě nezkoušely, ale z různých školení vím, že je to velmi důležité „cvičení“. Kreslit budeme na velký papír, nebo na tabuli. Takové srdíčko už je těžší varianta, malým dětem můžeme srdíčka předkreslit a ony jen obtahují.
MILOSTÍN
A poslední tip. Víte, že kromě Ježíškovy pošty existuje i Valentýnská pošta? Pokud chcete někomu udělat radost příležitostným razítkem, pošlete přáníčko s údaji adresáta i se známkou na adresu Pošta Milostín, 270 05. Tam Valentýnku orazítkují a pošlou uvedenému adresátovi. Razítkují od 8. do 14. února.
Navnadila jsem Vás? Jdete do toho s námi? Co vyzkoušíte? Nezapomeňte se pak pochlubit. Krásný začátek roku ♥
Jmenuju se Hanka a jsem machr na vymýšlení programů pro děti. Takových, které jsou nejen zábavné, ale také děti rozvíjejí a vzdělávají. Svými soubory vám ušetřím čas s přípravou a dám možnost jak „Hravě s dětmi“ trávit čas. Jak využít toho, co dítě baví, nebo toho, co se kolem nás děje k tomu, aby mohlo objevovat a zkoumat svět, rozvíjet se a ještě si užít spoustu zábavy. Jsem autorkou >> eBooků s aktivitami. Zároveň se mnou mohou chůvy i maminky konzultovat jejich těžkosti.
Děkuji za úžasné nápady. Vyrábíme srdíčkovou větvičku (na větvičku zlatého deště děti připevňují papírová srdíčka), v teple větvička rozkvete.
Děkuju za komentář i další nápad! Mějte se krásně 😉